torsdag 16 oktober 2008

Min allra första stickade basker

Jag känner mig faktiskt ganska stolt. Jag har nämligen stickat min allra första basker och det är det andra arbetet jag gjort sedan jag gick i skolan för länge, länge sen. Det första sedan den tiden var en stor, knallrosa halsdukpå fyra tjocka garnnystan som var så stickig att jag blev tvungen att repa upp alltihop. Varför jag köpte rosa garn i sådana mängder är för mig en gåta. I vilket fall som helst, om jag klarade av att sticka denna basker så gör du det också. Beskrivningen är superenkel och går att sticka på en helg.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jatte roligt att ser ditt namn pa Mary Jane's blog! Ar Stickardottir verkligen ditt efter namn?
    Jag bo i Seattle, men resar till Sverige varje ar o. undervisa kayak teknik med min man Nigel Foster. Oksa tycker om att sticka!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för att du tog dig tid att gå in på min blogg och roligt att få kontakt med någon på andra sidan jordklotet!
    Nej, "Ronja Stickardotter" är en analogi på "Ronja Rövardotter", boken skriven av Astrid Lindgren, du vet. När jag första dagen kom till skolan som sjuåring, var det en flicka som direkt frågade mig om det var jag som spelade huvudrollen i Ronja Rövardotter "The Movie". :) Sen dess har namnet funnits i bakhuvudet och nu då jag startade en blogg, tyckte jag att det var lite småroligt att spinna vidare på denna händelse.
    Jag väljer att skriva på svenska nu, eftersom du verkar vara så duktig på det. Hoppas det är ok. Varma hälsningar från kalla Sverige! När kommer du hit nästa gång?

    SvaraRadera
  3. ÅHH vad jag älskar din basker! Har själv precis lärt mig att sticka... Mitt problem nu är att jag bara har 12mm stickor och att jag inte vet hur man utökar maskantalet...

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, gällde din fråga hur man utökar så är ett sätt (det jag använde till denna basker) att först sticka en rät maska i den främre maskbågen som vanligt, MEN innan maskan glider av stickar du ytterligare en rät maska i den BAKRE maskbågen. Detta sker en gång varje sektion under ett varv (utökningsvarvet). Nästa varv stickas utan några ökningar. Hoppas det var till hjälp. :-) /Ronja Stickardotter

    SvaraRadera